Over onze opleiding helikopterpiloot krijgen we regelmatig wat vragen.  We bundelen hier de meest gestelde vragen.  Heb je toch nog een vraag of wil je meer informatie?  Bel ons op +32 3 613 21 00 of mail ons op info@helicopterflights.be

Neen, onze opleiding helikopterpiloot is zo opgebouwd dat je vanuit eender welk niveau altijd kan volgen en kan slagen.

Sommige achtergronden kunnen je uiteraard wel helpen om iets sneller de leerstof te begrijpen (bvb technisch op vlak van motoren, wiskundig voor de aerodynamica of inzichtelijk voor navigatie…

Ja, dat is geen probleem.  Zowel op vlak van gehoor als zicht zijn bepaalde tekortkomingen of correcties toegelaten.

Bij de medische centra kan je steeds op voorhand navragen of een bepaald probleem belemmering zou vormen voor jouw medische keuring.

Alle informatie over de kostprijs van onze opleidingen kan je vinden in onze brochure.  Deze kan je gratis online downloaden

Een theoriecursus in avondschool duurt 6 maanden.  De praktijkopleiding hangt af van jouw agenda, wij vliegen 7/7, ook op zon- en feestdagen.  Het record dat een leerling ooit behaalde was op 3 maanden (theorie in privélessen en zo goed als elke dag praktijkles).

Je kan dit naar wens (ifv budget bv) ook spreiden over langere termijn (1 tot 2 jaar).

Elke piloot die bij ons zijn opleiding heeft gevolgd en afgerond kan nadien een helikopter huren voor zijn eigen vluchten of verplaatsingen.  

Wij hebben meerder toestellen en types ter beschikking voor verhuur.

Ja, na een opleiding PPL (H) mag je vliegen in binnen- & buitenland mét passagiers.

Enige voorwaarde is dat je niet wordt betaald voor jouw diensten als piloot.  

Ja, EASA wetgeving voorziet zeer duidelijk het principe van de costsharing vluchten.

Daarbij betalen de passagiers die je meeneemt in de helikopter een gelijk deel van de huurprijs, berekend op het aantal personen dat meevliegt.

Ook jij als piloot dient een evenredig deel van de huurprijs te betalen.

Na de PPL(H) opleiding kan je vlieguren opbouwen.  Zodra je 155 vlieguren ervaring hebt kan je de opleiding CPL(H) aanvangen (Commercial Pilot License).  Daarmee mag je commercieel als piloot vliegen (= bezoldigd).

Info over de CPL(H) opleiding kan je ook vinden in onze online brochure

Binnen ons bedrijf vliegen wij met een aantal vast piloten in vast dienstverband.  Daarnaast vullen wij dit periodiek aan met freelance piloten.  De kans bestaat dat je bij ons wel degelijk opdrachten kan vliegen.  Hou er wel rekening mee dat wij vooral commercieel vliegen met grotere helikoptertypes en je daarvoor ook specifiek een typerating moet bezitten.

In onze online brochure berekenen we de kostprijs van de opleiding tot CPL(H) beroepspiloot, inclusief de PPL(H) opleiding vooraf.

Je krijgt een vergunning voor het type toestel waarmee je jouw opleiding hebt gedaan.

Nadien kan je door middel van een typerating opleiding de bevoegdheid krijgen om andere types helikopter te vliegen.

Een typerating bestaat normaliter uit 5u theorie, 5u praktijk (+ evt turbine of Airbus rating).  Je doet een examenvlucht op het nieuwe toestel om dit finaal op jouw vergunning te verkrijgen.

Een vergunning (het papiertje) vervalt in principe niet.  Wél vervallen jouw typeratings (bevoegdheid om een bepaald type helikopter te mogen besturen).

Een typerating hou je geldig door minimaal 2u per jaar te vliegen.  Je dient ook elk jaar een profcheck met examinator te doen.  Dat is een examenvlucht.  Dat dien je te doen voor elk type helikopter waarmee je vliegt.

In België verkrijg je standaard een EASA vergunning, deze is geldig in alle EASA lidstaten (EU + nog enkele andere landen).

Een EASA vergunning kan administratief en zonder extra examens worden omgezet in een FAA (= Amerikaanse) vergunning.

Met de vergunning die je bij ons behaalt kan je in principe wereldwijd een helikopter huren en besturen (uitgezonderd de landen en Afrika die een eigen systeem hanteren).

Als houder van minimaal een PPL(A) fixed wing (vliegtuigpiloot) dien je 4 theorievakken opnieuw te studeren en examen af te leggen:

  • Aircraft General Knowledge, navigation
  • Principles of Flight
  • Operational Procedures
  • Flight Performance and Planning

Van jouw vlieguren op fixed wing mag je 10% in rekening brengen met een maximum van 6u.

Theoretisch gezien zou je dus na 39u instructie in helikopter je examen kunnen doen.

Neen, de houder van een FAA vergunning dient opnieuw bepaalde examens af te leggen alvorens hij in EU op EU geregistreerde toestellen mag vliegen.

Op een Amerikaans geregistreerd toestel (N-xxxx) mag je wel vliegen met een FAA vergunning.

ELP staat voor English Level Proficiency.  Jouw kennis van het (luchtvaart) Engels.

Je hebt een geldig ELP attest nodig om een luchtvaartradio te mogen bedienen.  Afhankelijk hoe goed jouw Engels is krijg je een bepaalde Level toegewezen.  Per level is de geldigheid korter of langer.

Level 6 is de hoogste level in een ELP en vervalt niet.  In principe verkrijg je die enkel wanneer Engels jouw moedertaal is, doch we zien dat er wel eens Level 6 wordt toegewezen aan personen die quasi perfect Engels spreken.

Je dient een ELP attest te behalven alvorens jouw vergunning PPL(H) wordt afgeleverd.

Je ondergaat een medisch onderzoek in een aangesteld medisch centrum of bij een dokter die daarvoor is vergund.  Wij kunnen jou de lijst hiervan bezorgen.

De geldigheid van jouw medisch certificaat (medical genoemd) hangt af van jouw leeftijd.

Meer informatie over de medical en zijn geldigheid vind je in onze online brochure

In overleg met jouw instructeur wordt bepaald of je gedurende jouw herstel nog mag vliegen.

Een medisch attest is pas nodig zodra je solo (zonder instructeur) gaat vliegen.  Zodra je een medisch attest hebt en je ondergaat een operatie of andere belangrijke ingreep, die je dit te melden aan de bevoegde instanties.  Zij kunnen dan jouw medisch attest tijdelijk schorsen.

Een ATPL(H) is eigenlijk nog een stapje verder dan een CPL(H).  Met een ATPL(H) ben je gemachtigd (indien voldoende vlieguren) om captain te zijn op multi-engine en multi-crew te vliegen, evenals IFR.

Een ATPL(H) heeft minimaal 1500 vlieguren.  CPL(H) kan je vanaf 185 vlieguren reeds behalen.

Toch nog vragen over onze opleidingen?  Wil je de kostprijs weten van de opleiding helikopterpiloot?  Download onze online brochure.

Toch niet gevonden wat je zoekt?  Contacteer ons, we helpen je graag verder.